onsdag 3 september 2008

Lektion Ett

Första lektionen för ungarna hölls idag, och jag kommer redan ihåg namnen. Tror jag, iallafall. Hur som haver så gick lektionen bara finfint och jag blev väldigt förvånad över Anna. Jag minns hur nervös hon var när vi började ettan, och hon vågade hålla i lektionen. Stor applåd till henne!

Ledare:
Josefin och Anna
Hjälpare: Martin och Michelle
Notarie: Micke


Vi började med att återigen presentera oss för barnen, så att de skulle kunna komma ihåg våra namn, då det ändå var en vecka sen vi sågs sist. Alla talade tydligt när när de sa sina namn och jag förklarade för eleverna att Micke endast skulle sitta och observera under denna lektion så att de förstod vad killen med blocket och pennan gjorde. Däremot glömde vi att förklara att någon av våra lärare kunde sticka in ansiktet, det måste vi komma ihåg till nästa gång.

Sedan fick de material till att göra namnlappar. Först fick de post-it-lappar att sätta på tröjorna, men det visade sig att limmet på lapparna var för svagt och de inte satt fast. Då räddade vi läget genom att använda vanliga A4-papper som de fick skriva sina namn eller smeknamn på och sen ställa upp på bordet framför de.

Efter det så fick de göra en övning som Josefin och Anna kallade för Bra/Dålig Kompis. Den gick ut på att de först fick säga vad de tyckte gjorde en bra kompis och Anna skrev upp det som en tankebubbla på tavlan. Sedan gjorde de likadant med en dålig kompis. Efter det så fick de olika borden (fyra elever per bord, glömde nämna det) ett stort papper var, som vi innan lektionen fick av Stefan, där ena bordet skulle rita en bra kompis och skriva vad som gör den vännen till en bra vän och det andra bordet skulle göra detsamma fast med en dålig vän. Sedan när borden var klara så sattes bilderna upp på tavlan och diskuterades under några minuter. Därefter fick de rast i 15 minuter.


På rasten så förberedde sig Anna och Josefin och jag och Michelle höll koll på eleverna



När eleverna kom in ifrån rasten klockan 10.45 så hade Josefin och Anna lagt ut ett papper vid allas platser med starten Ellen ny i klassen som Josefin även läste upp samtidigt som Anna skrev upp diskussionsfrågor. Efter det så satt vi bordsvis (jag vid ett bord och Michelle vid det andra) och diskuterade med eleverna om frågorna till historien som Josefin nyss läst. Efter vi hade diskuterat klart och skrivit ner det vi sagt på papper så fick varje bord berätta om vad de kommit fram till.

Efter detta så var det en liten fyra-hörns-övning som gällde, där eleverna förvånade mig med sina ställningstaganden. När de fick frågan vad de skulle göra om någon bråkade med dem så ställde sig en elev vid namn Benjamin (vill bli kallad Benja) vid bordet "gå därifrån" med formuleringen "man vill ju inte slåss. Det är bara dåligt och det ska man hålla sig ifrån". Detta är en elev som jag kommer att hålla koll på och lyssna mycket på, då han har mycket vettiga åsikter och kommentarer.

Tyvärr så kan jag erkänna att jag inte minns exakt vad mer som hände. Nästa gång, när det nu blir, så ska jag under lektionens gång skriva ner stödord så att jag enklare kan ta med så mycket som möjligt, helst allt, i bloggen.

Anyway, until next time

Möller

1 kommentar:

stefan sa...

Hej Martin!
Fundera lite över vad som händer bland eleverna! Vad kan man göra för att få ett bättre resultat. hur ska man förändra. VH Stefan